Nadia Naveau – Deaf Ted, Danoota, (and me)

Geplaatst in: Exhibition archive | 0

11.09.14 – 18.10.14

Deaf Ted, Danoota, (and me), Nadia Naveau, 2014, Base-Alpha Gallery

Nadia Naveau maakt een ruimtelijke collage van recente sculpturen in de tentoonstelling “Deaf Ted, Danoota, (and me)”.

Naveau mengt klei, keramiek, hout, gips, plasticine en gevonden objecten tot vormen die hangen tussen traditie en eigentijdse eigenwijsheid. Die combinatie komt terug zowel in de manier waarop ze haar materialen kneedt, als in haar collage-achtige samenballen van kunsthistorische referenties en populaire media. Vaak vertrekkend van figuratie, abstraheren de vormen en ontstaat er speelruimte tussen Naveau’s hand en haar oog voor humor en absurditeit. Het resulteert in elkaar overwoekerende talen, texturen en contexten.

Voor wie een streepje kennis van de kunstgeschiedenis heeft, zijn knipogen naar dit beeldenreservoir nooit veraf. Van Claudel tot Guston, van Bernini tot De Chirico. Net zo goed herkent een ander de oren van Mickey Mouse, of de ogen van komiek Marty Feldman. Haar intuïtief samengebrachte werelden brengen voer voor begrip en zorgen tezelfdertijd voor een soort “bewilderment” in de kijker. De lijm tussen alle fragmenten is haar uitgesproken vormentaal, haar hand in de wel-geboetseerde materie. Zoals ze zelf zegt: “het gebeurt in de klei”.

Nadia Naveau boetseert zoals een schilder. Ze brengt kleur in sculptuur als schijnbaar impulsief gezette verftoetsen; ze schildert op én met beeldhouw materiaal, ze kneedt kleur en compositie. De sokkel, sinds de opkomst van de historische avant-garde een problematisch gegeven, wordt hier verzelfstandigd en daarmee letterlijk en figuurlijk in de verf gezet. De sokkel wordt zelf sculptuur, autonoom, en in de installatie weer onderdeel. Zelfreflectie van het medium, in het medium, via het medium.

Het spel van fragmentatie, communicatie, versmelten en lostrekken zien we op dezelfde manier in de tentoonstellingsruimte leven. De lezing van de werken wordt onvermijdelijk beïnvloed door omringende beelden. Haar installaties zijn nauwkeurig georganiseerde clusters van onafhankelijke sculpturen. Nadia Naveau maakt een visueel denkspel, een picturale puzzel vol referenties aan vroeger en nu.

(Céline Mathieu, 2014)

 

BaseAlpha_Nadia_Sep14_003AF